Support » Allmänna frågor » 404 sida

Visar 1 svar - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Moderator tobifjellner (Tor-Bjorn Fjellner)

    (@tobifjellner)

    WordPress-hemmapulare, Projektledare, Författare, Översättare och Vänlig Själ

    Felkoden 404 (att en URL ”inte finns”) är inte så konstigt. Det räcker med att någon någonstans länkar till din webbplats och råkar skriva fel, eller så kanske du väljer att ta bort en bild på en sida medan någon annan webbplats fått för sig att länka direkt till den bildens ”egen sida”, och så vidare.
    WordPress skapar en ”bilagesida” för varje bild du laddar upp i mediabiblioteket.

    Vissa 404-fel kan man försöka fånga upp med hjälp av omdirigering. Jag har till exempel gjort det när jag ändrade URL-strukturen för en blogg, så att bokmärken och länkar från andra webbplatser fortfarande ska leda rätt.

    Trådstartare Roger Vikstrom

    (@roger-vikstrom)

    hmmmm men nu hänger jag inte med var ska det vara felskriven ngn stans följer man länkarna så finn sidan med enligt Ahrefs indexering så finns den inte?
    är det kanske bättre att byta url helt på sidan?

    Moderator tobifjellner (Tor-Bjorn Fjellner)

    (@tobifjellner)

    WordPress-hemmapulare, Projektledare, Författare, Översättare och Vänlig Själ

    Jag vet i princip ingenting om ahrefs, så eventuellt kan du fråga närmare hos dem. Men jag anar att de spårar länkar från andra webbplatser till din webbplats. Så om någon länkar till en sida hos dig som inte finns kommer ahrefs att prata om 404. Du kan välja att ignorera detta. Om sidan som länkar verkar vara ”spammig” kanske du till och med vill be Google att ignorera länken ( https://search.google.com/search-console/disavow-links ) eller så kan du försöka att ”fånga upp” en del av dessa länkar med hjälp av omdirigering. Jag tror t.ex. att du vid något tillfälle (i oktober) laddade upp en bild som automatiskt fick en egen sida: /2020/10/notskrika-eurasian-jay/ och någon länkade direkt till den bildens sida, snarare än till den artikel där du kanske använde bilden.
    Det finns tillägg som kan hantera detta. Bläddra under https://wordpress.org/plugins/tags/redirection/ så kanske du hittar något som passar.

    Trådstartare Roger Vikstrom

    (@roger-vikstrom)

    ok tack för din hjälp
    /Roger

Visar 1 svar - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Ämnet ”404 sida” är stängt för nya svar.